«Гуманна освіта та волонтерство» – перший урок в Україні
У межах діяльності ХАБу «СпівДія заради дітей» на базі нашого ліцею було проведено перше в Україні заняття за курсом «Гуманна освіта та волонтерство». Урок для учнів середньої та старшої школи провів методист проєкту Богдан Завидовський.
Курс розроблений громадською організацією UAnimals у партнерстві з національним постачальником товарів для зообізнесу Suziria, громадською спілкою «Освіторія», цифровою освітньою системою «Мрія» та освітнім центром «МрійДій». Його головна мета — формування у дітей і підлітків емпатійного, гуманного ставлення до тварин, розвиток критичного мислення, а також ознайомлення з етичними дилемами та соціально важливими питаннями, що стосуються як довкілля, так і ставлення до живих істот.
Програма уроку включала обговорення тем тестування косметичних засобів на тваринах, утримання тварин у цирках і дельфінаріях, використання тварин у медичних дослідженнях, а також проблему хутряної промисловості. Учні розглядали складні моральні дилеми, аналізували статистику, працювали в групах, дискутували й формулювали власні висновки.
Заняття було побудовано на принципах інтерактивної освіти — з рефлексією, обговоренням реальних кейсів і ситуацій, які викликають сильний емоційний та пізнавальний відгук. Завдяки професійному підходу методиста діти не лише отримали нові знання, а й мали змогу замислитись над питаннями, які зазвичай не порушуються в межах шкільної програми.
Після заняття учні ділилися власними висновками. Зокрема, звучали такі думки:
• «Я співчуваю тваринам, які вмирають через косметику – це беззахисні маленькі істоти, яким боляче».
• «Я навіть не знала, що косметику тестують на тваринах — тепер буду уважніше перевіряти виробників».
• «Дельфінарії та цирки — це знущання з тварин. Мені сумно, що це досі існує у 21 столітті».
• «Поки ми не можемо обійтись без тестування на тваринах у сфері та медицини, але треба шукати альтернативи».
• «Я вважаю, що можна присвятити частину життя волонтерству».
Особливу увагу приділили питанню балансу між науковим прогресом та етичністю. Частина учнів висловила моральну суперечність між співчуттям до тварин та бажанням рятувати людські життя. Це показало глибину осмислення теми навіть серед школярів.
Це заняття стало важливим кроком до впровадження гуманної освіти в українських школах. На думку педагогів та психологів, подібні курси мають стати невід’ємною частиною навчального процесу, адже вони сприяють не лише розвитку емоційного інтелекту, а й формуванню активної громадянської позиції.
Ліцей «Обдарованість» пишається тим, що став першим навчальним закладом, де було реалізовано цей урок. Ми щиро вдячні організаторам, партнерам та всім, хто долучився до втілення цього важливого освітнього курсу. У сучасному світі важливо не лише передавати знання, а й виховувати чуйність, відповідальність і повагу до життя в усіх його проявах.